Monday, May 15, 2017

PARABEN & TRIETHANOLAMINE ADALAH MUSUH KULIT


PARABEN & TRIETHANOLAMINE = MUSUH KULIT

FIRST sue nak ingatkan korang, bila korang membeli produk untuk kulit, rerajin lah ye usha kandungan bahan produk. Ada sesetengah produk,memang nampak perubahan ketara bila digunakan. Ada yang masa seminggu sahaja muka dah lain. Ikut logik, pelik kan cepat sangat perubahan tu.

Hari ni sue nak sentuh 2 je  bahan kimia yang perlu kita jadikan musuh untuk kulit.

1) METHYL, PROPYL, BUTYL & ETHYL PARABEN
🔷 Ni paling fames skali..cer korang tengok balik bahan2 kat kosmetik korang. Mesti ada benda ni.. 😱
🔷 Bahan ni digunakan untuk menghambat pertumbuhan bakteria dan untuk melanjutkan tarikh luput produk.
🔷Walaupun diketahui beracun, namun kandungan ini masih banyak digunakan.
🔷 Kesan yang mungkin akan berlaku adalah timbul reaksi alahan dan ruam kulit.
🔷Walaupun kuantiti yang di gunakan sedikit... Cer korang bayangkan bila hari2,bertahun tahun korang pakai kat kulit korang.  Rasenya apa akan jadi ek.. 😱

2) TRIETHANOLAMINE
🔷Sering digunakan dalam kosmetik untuk menetapkan nilai PH dan sebagai asas bagi banyak produk pembersihan.

Produk seperti pembersih muka, krim pemutih, krim jerawat dan jeragat serta krim malam turut dijual dengan harga berpatutan.

Selain itu, bahan seperti asid, raksa atau logam berbahaya seringkali digunakan. Yang lebih menakutkan lagi, terdapat produk, kandungan raksa melebihi 2% manakala hidroquinin yang digunakan sebagai agen pemutih wajah melebihi 0.5%.😱

Sedangkan kebanyakan shampoo dan sabun baby dah ada SLS. Korang boleh dah dapat agak, kenapa zaman sekarang ni kulit baby kita makin sensitif. Semua pakat nak kena eczema kan. Cuba pergi tengok kandungan bahan dalam sabun dan shampoo tu.

In syaa Allah pembeli dapat menilai dan membezakan produk yang lebih mesra kulit. Jangan ikut nak cepat cantik tapi kesihatan sendiri kita abaikan.

Dan kenapa produk natural lebih mahal?

Ini sebab Kos bahan kimia lebih murah kerana penjagaan bahan natural itu sendiri memerlukan kos yang tinggi. Dan tiada unsur haiwan dalam penjagaan itu.

So, for sure lah kulit kita akan lebih sihat. Dan korang sendiri boleh kaji, baca, atau tanya pada pakar bagaimana pembuatan essential oil. Sangat cerewet. No wonderlah produk yang menggunakan essential oil harga super mahal.

Di nasihatkan supaya korang terbuka hati dan minda agar beralih kepada natural produk yang terjamin selamat seperti Elysian Beauty Produk. 

Ok selamat beramal dan rajin membaca ye.

#sueshaembeauty
#organiklover

No comments:

Post a Comment